Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

 

Ekologisk rekordförsäljning på Systembolaget: Ökade 70 procent 2007

Det har blivit ordentlig fart på Systembolagets ekologiska försäljning. Under 2007 ökade försäljningen av de ekologiska artiklarna med 71 procent. Systembolagets mål om en ekologisk andel på 1 procent av den totala försäljningen är därmed uppnådd. Den ekologiska andelen ökade från 0,6 procent av den totala försäljningen till 1,01 procent mätt i volym. Totalt såldes drygt 4 miljoner liter vin, öl och sprit inom det ekologiska sortimentet, en ökning med 1,6 miljoner liter.

Sara Engstarnd

 -Vårt mål om 1 procent ekologisk försäljning har nu övergått till att bli ett mål om minst 50 ekologiska artiklar i det ordinarie sortimentet år 2009. Vid varje lanseringstillfälle skall minst en produktvara ekologisk. Våra kundundersökningar visar på fortsatt ökad efterfrågan på ekologiska produkter. I april kommer nästa nyhet inom vin, ett rött vin från Italien, säger Sara Engstrand som är kategorichef för vin hos Systembolaget.

Totalt sålde systembolaget ekologiska drycker för 356 miljoner kronor under 2007. Det är en ökning med 106 miljoner kronor. Systembolagets totala försäljning uppgick till 25 miljarder kronor vilket är en ökning med 1,5 miljarder eller 6 procent mot förra året.

Rött vin är fortfarande den överlägset största kategorin med mer än hälften av den totala ekologiska försäljningen. Rött och vitt vin har sammanlagt drygt 60 procent av försäljningen. Det ekologiska vinet ökade i försäljning med 60 procent under 2007. Det är också inom kategorin vin som flest ekologiska artiklar finns.

Kategorin övrigt vin har ökat sin försäljning från 700 liter till 62 000 liter under 2007. Orsaken stavas Majara Vintage Character, ett ekologiskt portvin som lanserades under året och som har sålt mycket bra.

Under 2007 har Systembolaget lanserat 47 stycken nya ekologiska produkter, alla finns inte inom ordinarie sortiment utan flera måste beställas.

Inom kategorin rött vin toppar återigen Ecologica Shiraz i 3-liters box. Med en försäljningsökning på 100 000 liter, eller 15 procent, till drygt 800 000 liter är det Systembolagets överlägset största ekologiska produkt. Avståndet till tvåan, Cape Original Shiraz C S i 3-liters box är mer än en halv miljon liter. Ecologica Shiraz står ensam för en femtedel av den totala ekologiska försäljningen.

Försäljningen av ekologisk sprit passerar 300 000 miljon liter och kategorin ökade med 0,7 procent under 2007. Majoriteten av försäljningen utgörs av sex produkter: OP Andersson Aquavit i 700 ml och 350 ml, Reimersholms Julsnaps, Tällbergs festbrännvin, Rånäs Brännvinn, Läckö Slottsaquavit och Gripsholm Aquavit. OP Anderson 700 ml är den största produkten med mer än hälften av den totala försäljningen. OP Anderssons båda produkter står tillsammans för 80 procent av den ekologiska spritförsäljningen. Starksprit är den kategori som har högst andel ekologiskt med drygt 5,5 procent.

Försäljningen av ekologiskt öl ökade med 138 procent, vilket främst beror på lanseringen av Åbro Sigill på burk och flaska procent. Totalt såldes drygt 1 miljon liter ekologisk öl. Åbros båda produkter står tillsammans för drygt 90 procent av den ekologiska ölförsäljningen. Av den totala ölförsäljningen är 0,03 procent ekologisk