Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Fortsatt kraftig försäljningsframgång för eko hos Everfresh

Försäljningen av ekologisk frukt & grönsaker ökar kraftigt hos grossistfirman Everfresh i Helsingborg. Everfresh förser grossister och i vissa fall importörer på den svenska marknaden med frukter och grönsaker. Företaget är marknadsledare på sitt område, med mer än en tredjedel av landets totala frukt och grönsaksförsäljning, vilket betyder att man också är störst på ekologisk frukt och grönsaker.

Idag står försäljningen av KRAV-godkänd frukt & grönsaker för drygt 4 procent av företagets totala försäljning. Under 2006 sålde Everfresh KRAV-godkända varor för cirka 80 miljoner kronor.


Några av de 80 långtradare som varje dag lämnar Everfresh

Den ekologiska försäljningen under 2007 visar alla tecken på att det resultatet kommer att överträffas. Under enbart april månad såldes 64 procent mer ekologiska produkter hos Everfresh än under samma månad föregående år. Prognoserna för årets ekologiska omsättning ligger på 190 miljoner kronor.


Hans Jönsson

- Vår försäljning av ekologisk frukt & grönt exploderade förra året. Anledningen var att vi lyckades knyta till oss Coop Sverige som ny kund vilket mångdubblade försäljningen. Intresset för ekologiskt är stort nu och vi ser ökningar på många håll och hos flera av våra kunder. Tidigare har vi trott på en dubblering av försäljningen om fem år, men nu tror vi att vi når dit tidigare. Vår målsättning är att vara störst och bäst på ekologiskt inom vår bransch, säger Hans Jönsson som är affärsutvecklare hos Everfresh.

-I och med affären med Coop ökade vi även sortimentet kraftigt. I dag har vi ca 80 ekologiska artiklar och det kommer hela tiden nya. Det som är populärt på den konventionella sidan kommer också i det ekologiska sortimentet. Utbudet av olika ekotomater har till exempel på kort tid blivit stort. Andra produkter som är på gång är kärnfria druvor, melon och sallad. Vi har också en trend där kunderna önskar köpa mer av det ekologiska i lösvikt, fortsätter Hans Jönsson.

-Bananer står annars för halva omsättningen på ekologiskt hos oss och är därmed största eko-produkt. Därefter kommer tomater och Kiwi, fortsätter Hans Jönsson. Ett problem som ekosidan brottas med är bristande kontinuitet, det uppstår ofta luckor i leveranserna. För att försäljningen skall kunna växa ytterligare måsta tillgången öka. Vi skulle också önska mer uppfinningsrikedom hos producenterna. Ett annat bekymmer är att KRAV:s hantering både är långsam och kostsam vid certifiering av nya leverantörer. Grönsaker & frukt är en snabb bransch, vilket gör att denna process måste gå fort. Säsongen är ofta över när certifieringen är klar, avslutar Hans Jönsson.


Varianterna på ekotomaterna blir allt fler


En bråkdel av det gigantiska lagret

Totalt omsätter Everfresh Group 4 miljarder kronor under 2007. Cirka 60 procent av råvarorna importeras resten köps in av svenska producenter. Everfresh group ägs sedan 2004 av det irländska multinationella företaget Fyffes plc. Företaget har ett av Europas modernaste lager där 1500 ton frukt och grönsaker dagligen hanteras och 80 långtradare hämtar varor dagligen.

2007-08-23