Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ekologiskt på Kornet

Sedan förste februari -04 har helsingborgarna fått stifta bekantskap med en ny butik. Fem minuters rask promenad från knutpunkten och inkörsporten från Danmark ligger den belägen, strax utanför de allra hetaste butiksstråken på storgatan.


-Men många kunder hittar hit ändå, säger Ingmarie Johansson, som tillsammans med sin dotter Eleonore Johansson driver butiken. Det vittnar även den strida ström av kunder som kommer in i butiken under Ekowebs besök om. Här bland grönsaker, ägg, godis, skönhetsprodukter och pasta, allt med prefixet eko eller Krav framför står den här dagen Ingmarie och säljer, svarar på frågor och lotsar kunderna rätt bland sortimentet. Både Ingmarie och Eleonore började sin bana på grossistföretaget Valett, som handlar med ekologisk frukt och grönsaker.

På Valett föddes även iden med en butik med ekologisk profil. Tanken kom sedan man provat iden med prenumeration på påsar med frukt och grönt. -Många kunder hade synpunkter på det som fanns i påsarna, man ville inte ha en vara, ha mycket av en annan och lite av en tredje. Iden att starta en butik där kunderna själva kunde plocka vad de ville ha verkade då som en bättre lösning, och när en kund på Valette kom in och sade att hon ville sälja sin hälsokostbutik slog man till och köpte affären.



Fokus har flyttats från hälsokost till ekologiska varor. Man har fortfarande kvar endel hälsokostprodukter men ekologiskt är det man satsar på. Och kunderna har som sagt hittat till Kornet. Mellan 20-50 kunder handlar dagligen på Kornet och den uppsatta millionen som omsättningsmål under det första året är redan passerad. Storsäljare kan urskiljas några: Pasta, Dinkelpasta, sojaprodukter och lösviktsprodukter (mandel, nötter och torkad frukt) är sådant som har bra åtgång. Ekologiska örter i lösvikt är också en produkt som säljer bra och som man är ensam om i området att sälja. Försäljningen av frukt och grönt har däremot stagnerat just nu –Vilket troligen har med årstiden att göra. När frågan kommer upp om vad som är svenskproducerat av färskvarorna svarar hon – Det är svårt med det svenskodlade, det är dålig tillgång och svårt att få kontinuitet i leveranserna. Detta är något som man löst med ett nära samarbete med Valett, där dottern Eleonore fortfarande arbetar halva dagen och då kan ta med sig vad som behövs till Kornet. Annars levererar en lokal producent, Mossagården, de ekologiska äggen. -De varor vi saknar och skall försöka utöka sortimentet med är färsk bröd och köttprodukter som är roligt att kunna erbjuda, och som kunderna frågar efter. På Kornet märker man ett ökat intresse för att handla ekologiskt.

-Våra kunder är mycket medvetna. Det handlar om att göra ett val om hur man vill äta och leva. Man har fåätt en mer jordad attityd till ekologiskt, flumstämpeln håller på att försvinna. Det finns en mängd olika mattrender om hur man ska äta just nu till exempel efter sin blodgrupp eller makrobiologisk (levande) föda och de kunderna kommer ofta hit. Nästa steg att ta på Kornet är att ta itu med en hemsida och föröka lösa bristen på lagringsutrymmen, berättar Ingmarie innan hon expedierar nästa kund och Ekoweb avslutar besöket.


2004-09-15