Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Svenska eko-företag på tyska marknaden

På tyska eko-marknaden finns ett enormt utbud av eko-produkter, över 20 000 produkter bär idag den officiella tyska ekologiska märkningen ”Bio Siegel”, och långt fler produkter säljs som ekologiska under annan eko-märkning. Då förbundsstaterna var för sig är stora marknader i Tyskland så skiljer man på nationella och regionala grossister, och det finns ett stort antal rena eko-grossister.

Att synas och sälja på den tyska marknaden är inte lätt, men två svenska företag har lyckats få sina ekologiska produkter att tilltala tyska konsumenter. Ceba Foods AB med produkten Oatly havremjölk, samt Svenska Lantchips, samarbetar med tyska försäljningsföretaget Bio Marken, och fanns i deras monter under mässan Biofach. Att intresset var stort för företagens produkter var det ingen tvekan om.


Oatlys havremjölk hade en strykande åtgång på Biofach


Bengt Anker Kofoed

- Vi slog rekord på fredagen, över 1000 muggar med havremjölk serverades besökarna. Vårt stora problem är att vi inte hinner fylla på med muggar och havremjölk. Vi skulle behövt ha mer personal här, säger Bengt Anker Kofoed, försäljnings- och marknadsansvarig för Ceba Foods.

Fredagen på Biofach är, enligt Bengt, den stora dagen för grossister att besöka mässan. På torsdagen kommer ”storfräsarna”, på lördagen butiksinnehavarna, och på söndagen de som jobbar i butikerna enligt hans bedömning. Oatly har hittills haft en försäljningsökning på 30 procent på tyska marknaden, och Ceba är marknadsledande i Europa på havremjölk. Havremjölken säljs främst i tyska hälsokostbutiker. Ännu har de inte känt sig hotade av konkurrenter, även om flera tillverkare tagit sig in på marknaden.

– Vi letar i nuläget inte efter några nya marknader utan strävar efter att konsolidera oss på de befintliga. Tyska marknaden har stor potential, som vi inte har utnyttjat än. Nyckeln till försäljningsframgångar i Tyskland är att hitta rätt grossist. Via vårt tyska säljbolag levererar vi sedan till fyra nationella grossister, säger Bengt Anker Kofoed.

(t.h) Både Svenska Lantchips och Ceba Foods fick pris under mässan i kategorin ”årets nyhet”. Ceba fick pris för sin nya havregrädde som i Sverige går under namnet ”I Mat”.


 

Det tyska säljbolaget som Ceba arbetar med är Bio Marken. Företaget marknadsför produkter till grossister på den Tyska, Schweiziska och Österrikiska marknaden. Rüdiger Kerschner, inköpschef på Bio Marken, anser inte att svenskproducerat i sig har något mervärde på tyska marknaden. Hans företag söker produkter av god kvalitet och som är unika.

- Vi arbetar inte med eko-kopior av konventionella produkter, så kallade ”me-to”-products. Det är inte heller viktigt för oss att varan har en viss sorts miljömärkning. Hela konceptet kring produkten ska vara bra, och producenten ska vara kompetent och flexibel, säger Rüdiger Kerschner.

Bio Marken saluför även Svenska Lantchips produkter. Svenska lantchips säljer ekologiska chips, märkta med ”Bio Siegel” i flera olika smaker till hälsokostaffärer. Bland annat finns ”Cream & onion” och ”Lightly salted”.

- Men utan chips med paprikakrydda i produktportföljen kan man inte nå några försäljningsrekord i Tyskland. Därför har Svenska Lantchips tagit fram paprikachips för den tyska marknaden. Det är ett exempel på att det kan löna sig att ha en nationell handelspartner inkopplad för den som vill börja exportera, berättar Rüdiger Kerschner för Ekoweb.


Rüdiger Kerschner, BioMarken

2004-05-05