Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

SWEGRO inför odlingssäsongen 2004

Swegro AB står för logistik, försäljning och inköp av ekologiska produkter från Samodlarna, och har därmed en andel av den svenska ekologiska frukt- grönsaks och potatismarknaden motsvarande cirka 60 procent. I början av 2003 hade Swegro en tillväxttakt på 15-20 procent på försäljningen av ekologiska produkter, och 2002 såldes 6000 ton ekologiska grönsaker. Sett till hela 2003 minskade dock försäljningen rejält till knappt 5000 ton.

- Under 2003 tappade vi i försäljning. Detta delvis på grund av att vi haft brist på råvaror, och skördarna har varit dåliga. Det var alltså inte brist på efterfrågan, säger Jan Knutar, ansvarig för ekologiskt på Swegro.

Vid intervjutillfället, i mitten av februari 2004 är det närapå slut i lagren igen. De enda produkter som det fortfarande finns gott om är palsternacka, detta på grund av goda skördar i Sverige och låga priset på konventionella palsternackor. Löken gick åt snabbast, redan i januari var lagret tomt. Nu är det alltså ökade volymer grönsaker som behövs för att få fart på


Jan Knutar

försäljningen igen, samt att handeln är med och vill sälja eko-grönt. Swegro söker bland annat ekologisk potatis, lök och morot. Dessa produkter måste importeras i mindre skala för att tillgodose kunderna. Inför årets säsong har 3-4 nya odlare kommit till, och fler behövs. Swegro ser gärna att konventionella odlare kontaktar dem om de är villiga att testa på ekologisk odling.


– Vi ser till att hålla en god dialog med odlaren så att det inte odlas mer än vi kan sälja. Ett problem med exempelvis potatis är att priserna varit så låga att många odlare valt att hoppa av. Vi måste hela tiden försöka hålla en balans mellan vettigt odlar- och konsumentpris. Jag tror att det går att öka försäljningen av eko-potatis, men det hänger på vad de stora kedjorna vill sälja, säger Jan Knutar.

Jan Knutar säger att han hoppas att försäljningen ska hålla jämna steg med siffrorna från förra året, men att det beror på vilka produkter Swegro får in från odlarna. Bland de nya produkter som säljs i år finns ekologisk salladslök, som packas i plastpåse för att den ska

  hålla fukten. Förra årets satsning på gul lök i tråg kommer också att utvecklas vidare med avseende på kvalitet och förpackning.


Swegro har bland annat haft svårt att få tag i ekologisk potatis inför odlingssäsongen 2004-2005

2004-04-28