Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Omsättningsrekord för Kung Markatta

Bokslutet hos Kung Markatta visar att omsättningen ökade med 38 procent under 2006. Kung Markatta är ett livsmedelsföretaget med fokus inom ekologiska och hälsosamma produkter. Omsättningen slutade på 112 miljoner kronor mot 2005 års omsättning på 81,3 miljoner kronor. Ökningstakten för 2007 ligger på samma nivå, vilket motsvarar en omsättning på 155 miljoner kronor om försäljningen håller i sig. -Vi är ett affärsdrivande företag med en mission. Vi ska se till att allt fler hyllmetrar i butikerna fylls med mat som folk mår bättre av. Vi vill underlätta för svenska folket att göra hälsosamma och goda val i vardagen. Att välja ekologiskt är inte att offra sig utan att unna sig. Intresset för ekologiska produkter är helt fantastiskt idag. Vi ser dessutom en ökande efterfrågan på de egenskaper som utmärker våra produkter: avsaknad av GMO, härdat fett, transfetter, konstgjorda färgämnen, smakförstärkare och sötningsmedel. Det är naturens rena smaker som gör maten aptitlig, säger Peter Enberg, vice vd i Kung Markatta. Bland Kung Markattas många framgångsrika varumärken går det egna ekologiska Kung Markatta bäst. Vissa produkter har ökat mycket kraftigt, ett exempel är försäljningen av ekologiska tomatkonserver som ökade med 400 % efter att ett smaktest i tidskriften Allt om Mat korade Kung Markatta som vinnare.

2007-08-22