Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Semper satsar vidare på eko

Var femte burk med barnmat som säljs i den svenska handeln är idag ekologisk. Under 2006 ökade försäljningen med 16 procent. Totalt värderas marknaden för ekologisk barnmat på burk till ca 60 miljoner kronor i butiksledet. Semper har idag 25 procent av den svenska marknaden för ekologisk barnmat på burk. Semper ökade försäljningen med 15 procent under 2006 och försäljningen är nu värd ca 15 miljoner kronor. Semper påbörjade en satsning på det ekologiska sortimentet under förra året med bland annat ny design på burkarna och har flera nya produkter på gång. - Hittills har vi i år lanserats en finpressad potatispuré med rapsolja från fyra månader och en hallon/päron-dryck i tetrapack från 1 år. Vi arbetar just nu med en strategisk plan för Sempers ekologiska sortiment. Tanken är att det ska finnas ett fullgott sortiment med flera burkar i varje ålderskategori. Vi satsar framöver på att komplettera de lägre åldrarna när det gäller ekologiskt, då vi vet att man som förälder gärna vill ge ekologiskt till de allra minsta, säger Anne Kolbrand som är kategorichef på Semper.

2007-08-21