Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Coop har ökat med 20 procent 2007

Efter en bister tid för eko-försäljningen hos Coop Forum och Coop Supermarket, med flera år av minskningar i början på 2000-talet, så vände försäljningen och började öka igen med ett par procent under 2005. Under 2006 ökade den ekologiska försäljningen ytterligare och slutresultatet visar på en ökad försäljning med 7 procent. Försäljningsvärdet ökade med ca 50 miljoner kronor och under 2006 såldes ekologiska produkter för drygt 780 miljoner kronor i Coop´s butiker. Hittills i år ser försäljningen fortsatt positiv ut och det ekologiska sortimentet säljer ca 17-18 procent mer än förra året. I det stora hela ser det också positivt ut för Coop. För första gången på 10 år kommer butikskedjan troligtvis inte gå back utan visa ett nollresultat. Förra året gjorde Coop Sverige en förlust på ca 200 miljoner kronor. Om försäljningen håller i sig betyder det att Coop kommer att sälja eko-varor för ca 920 miljoner kronor 2007.

2007-08-01