Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Semper ökade ekoförsäljningen med 15 procent

Var femte burk med barnmat som säljs i den svenska handeln är idag ekologisk. Under 2006 ökade försäljningen med 16 procent medan den konventionella försäljningen ökade med 5 procent. Totalt värderas marknaden för ekologisk barnmat på burk till ca 60 miljoner kronor i butiksledet. Semper har idag 25 procent (15 mkr) av marknaden för ekologisk barnmat på burk. Semper ökade försäljningen med 15 procent under 2006. Under 2005 ökade försäljningen med 2 procent. Trots att försäljningen ökade så tappade Semper marknadsandelar med 5 procent till den tyska helekologiska barnmatsproducenten Hipp´s fördel. Semper påbörjade en satsning på det ekologiska sortimentet under året med bland annat ny design på burkarna och har flera nya produkter på gång.

2007-08-07