Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Hipp ökar sin andel, Semper och Nestlé minskar

Var femte burk med barnmat som säljs i den svenska handeln är idag ekologisk. Under 2006 ökade försäljningen med 16 procent medan den konventionella försäljningen ökade med 5 procent. Totalt värderas marknaden för ekologisk barnmat på burk till ca 60 miljoner kronor i butiksledet. På den svenska markanden för ekologisk burkbarnmat finns tre totalt dominerande aktörer. Det är Semper, Nestlé och Hipp. Hipp är den i särklass största aktören med 70 procent (41 mkr) av marknaden. Därefter kommer Semper med 25 procent (15 mkr) och Nestlé med 5 procent (4 mkr). Hipp har nu kopplat greppet om den svenska marknaden för ekologisk barnmat och har ökat sin andel av marknaden med 10 procent. Både Semper och Nestlé tappar marknadsandelar med 5 respektive 3 procent. Hipp ökade försäljningen med 24 procent. Trots tappade marknadsandelar så ökad Semper sin försäljning med 15 procent. Nestlé minskade försäljningen med 20 procent.

2007-08-06