Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Danska eko-marknaden riktar reklam till 20-45 årig

Under vecka 38 lanseras en ny eko-reklamkampanj i Danmark. Reklamen innehåller varken godmodiga kor, glada lantbrukare eller budskap om uthålligt jordbruk. Istället vänder sig kampanjen till de konsumenter som inte nappar på de traditionella argumenten om miljöriktiga varor, utan istället går efter smak och image, rapporterar Mejeriforeningen. Kvinnorna som reklamen riktar sig till är de som tänker: Vad får JAG ut av att köpa den här produkten istället för en annan konventionell produkt? Hon är kännetecknad som pengastark och mellan 20 och 45 år. Kampanjen kommer att visas på tv, i vecko- och nyhetstidningar samt att budskapet kommer att tryckas upp på mjölkkartongerna. Kampanjen har en budget på 5 miljoner Dkr och finansieras av Mælkeafgiftsfonden, Direktoratet for FødevareErhverv och Fonden for Økologisk Landbrug. (www.landbrugsavisen.dk)

2004-09-16