Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Vegodebatt och ehandel ökade köttförsäljningen

Gröna Gårdar går mot strömmen och ökade förra året sin sålda volym med 30 procent. - Vegodebatten har hjälpt oss mycket. Folk är jättetrötta på allt prat om att kor och kött är dåligt, säger Märta Jansdotter, VD på Gröna Gårdar.

Märta Jansdotter är medveten om att den ekologiska nötköttsmarknaden har legat stilla under flera år och så har det även i stort sett varit för Gröna Gårdar, men förra året ökade försäljningen med 20 procent. Gröna Gårdar säljer kött från flera djurslag, men nötkött utgör cirka 90 procent av volymen.
- Den polariserade debatten mellan kött och vego har gynnat oss. Så fort du skapar polaritet så får du den effekten, att även den sida som polariserar mot, gynnas. Sedan har vi också blivit bättre som företag och fått positiv konkurrens.

Det sistnämnda syftar på nya företag som Gårdssällskapet som säljer kött på nätet, något som konsumenterna var rätt skeptiska för tidigare. I dag säljer Gröna gårdar en tredjedel av sitt kött via e-handel, en tredjedel via butik och resterande tredjedel till restaurang och storhushåll.

Märta Jansdotter menar dock att det finns vissa generella problem på köttmarknaden.
- Handeln är fokuserad på strömlinjeformad produktion. Det har lett till att styckningsdetaljerna har blivit allt färre under de senaste tio åren och allt fler detaljer blir färs, vilket minskar lönsamheten. Det är svårt för köttföretagen att göra så mycket åt detta. <

Därför har man som mål att hälften av försäljningen ska ske direkt till konsument. Gröna Gårdar har 10 anställda, omsätter cirka 24 miljoner kronor och räknar med att vända de senaste två årens förluster till en vinst för 2019.

Ann-Helen Meyer von Bremen

2020-03-04