Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ekologiskt en trend som dött – eller kanske bara brist på marknadsföring?

Jag och Ekowebteamet genomförde nyligen Ekogalan för tionde året i rad i Stockholm. Ett lyckat arrangemang där vi fyllde hela spegelsalen på Grand Hotel med aktörer från myllan till hylla. De sista tre åren har det dock känts annorlunda att samla marknaden. Tonen har framförallt ändrats från detaljhandeln som nu tappar ekoandelar. Från att man fullständigt skrek högt efter svenska ekologiska produkter så är man idag betydligt tystare.

Vad har hänt då?
Ja, fokus har tydligt flyttats från ekologiskt och ekologiskt är nu ett av begreppen under hållbarhet, där ekologiskt fått konkurrens från miljö, hälsa, klimat, och koldioxidneutralt. Sedan 2016 så har också de ekologiska målen har blivit hållbarhetsmål, ekoansvariga hållbarhetsansvariga och ekosiffror hållbarhetssiffror. Mål som är mycket svårare att kontrollera och där ekologiskt bara är en del av dessa. Ingen i detaljhandeln pekar nu långsiktigt ut vart man vill med ekologiskt utan man mumlar bara och ger otydliga svar…

Trender som missgynnar eko!
Vegoboomen och att allt fler svenskar väljer färdigmat är faktorer som spelar in på den ekologiska försäljningen. Inom dessa områden finns de få valmöjligheter att köpa svenskt ekologiskt och här har detaljhandeln satsat mycket av sitt kampanjkrut för att sälja mer. Även att detaljhandeln under denna treårsperiod har skaffat sig EMV-produkter på mejerisegmentet, missgynnar den ekologiska livsmedelsförsäljningen. EMV-mjölken marknadsförs betydligt mindre än vad Arla och de klassiska mejeriföretagen gör och det medför att försäljningen av ekologiska mejeriprodukter minskade med cirka fem procent under 2019. En tilltagande trend är också fokus på pris och att mat skall vara billigt, billigt, vilket missgynnar de dyrare ekoprodukterna.

Kraftigt minskade eko-kampanjer
Detaljhandel med ICA, Axfood och Bergendahls har också sedan 2017 minskat sina ekologiska rikskampanjer med över 20 procent, enligt matpriskollen.se. Samtidigt har man också gått ut och önskat och uppmanat att fler svenska lantbrukare skulle öka sin ekologiska produktion. Det känns inte som något vidare samarbete med svenska lantbrukare som satsat pengar på omställning. Mot strömmen går Coop, som bibehållit och även ökat sina rikskampanjer för ekologiska livsmedel under denna period.

Så är eko dött?
Nej, hade detaljhandeln trummat på med sin marknadsföring så hade de svenska ekologiska produkterna som man tidigare önskat kunnat sålts med lätthet. Mjölk, kött, ägg och grönsaker fanns och det var bara att beställa. Ekowebs bedömning är om att man hade kampanjat såsom tidigare så hade marknaden vuxit med minst 5-10 procent även 2019, precis som den gör i Danmark där man marknadsför eko.

Självklart behöver också ekologiska livsmedel marknadsföring för att säljas!

Text: Olle Ryegård

2020-02-12