Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

En julbetraktelse – och tack för mig!

Eller ”I always do the final dance...”


Så här i julstöket, när året lider mot sitt slut är det alltid på sin plats med en blick tillbaka på året som gått. I mitt fall blir det även på alla åren som gått, de 16 år som jag verkat i Ekowebs regi.

Bild från de första åren i
Skara

När jag första gången klev upp för trappan till Ekowebs kontor på Hushållningssällskapet i Skara, var det enda som fanns en hemsida www.ekoweb.nu, som sammanställde andra källors ekoinformation. Jag fick uppdraget att göra Ekoweb till avsändaren av förstahandsinformation inom ekomarknaden. Som redaktör för sidan satte jag igång att ringa runt till alla aktörer i branschen, stora som små. De flesta aktörer på ekomarknaden har nog någon gång fått ett samtal av mig, om jag skött mig!

 
Mycket har hänt sedan dess. En stora sak och "Turning Point" var när Jordbruksverket plötsligt beslöt att Ekoweb inte längre kvalificerade för det stöd som tidigare drivit hela verksamheten. Jag minns förtvivlan och hopplösheten den dagen. Vad göra nu? Efter mycket grubbel och hårslitande sade Olle (Ryegård) – som ägde företaget, men var fullt upptagen med andra projekt och arbete utanför firman att ”Du får helt enkelt ta och dra ihop pengarna till din lön”. Jag skulle få Ekoweb att gå från bidragstagare till kommersiell verksamhet, ett stålbad för de flesta verksamheter.

Första Ekologiska Branschdagen i
Skara

Sagt och gjort. Här gällde SÄLJ! Från första stund idiotförklarades idén, som var att sälja banners och nyhetsbrev, av så många jag orkade lyssna på. Den säljande rollen var dessutom helt ny för mig. Jag ringde igenom så gott som hela vår lista av nyhetsbrevsprenumeranter, 2000 stycken. Tyvärr räckte pengarna inte ändå.

Ekologiska Branschdagen, andra
upplagan, innan Power Pointens tid

Då kläckte Olle idén om att jag borde göra en marknadsrapport. ”Du ringer ju ändå alla aktörer och pratar, få ur dem siffrorna och sammanställ dem!” Sagt och gjort igen. Jag satte ihop en rapport på fem sidor, mycket bilder också... En hel del försäljningssiffror vägrade detaljhandeln att lämna. Man var inte van vid tillvägagångssättet, hade ingen koll heller. Då gjorde jag antaganden. Idén var att sälja den och att arrangera en branschdag. Den första branschdagen och marknadsrapporten levererades på Hushållningssällskapet i Skara den 31 januari 2008. Jag hade gjort rapporten, arrangerat dagen, gjort handskrivna namnlappar till de 25 personer som dök upp, fixat mackor och fika - och föreläste i fem timmar...Power Point som stöd fanns inte utan det var pennor och whiteboard som gällde

Första Ekogalan Grand Hôtel

Året efter dök det upp fler och rapporten och arrangemanget fick stor genomslag i media. Oproportionerligt stort med tanke på hur tunna siffrorna egentligen var. Med tiden kunde siffrorna korrigeras i takt med branschens ökade vilja till samarbete. Det gick ofta till så här:

Arg försäljningsansvarig: Du har fel siffror om oss i din marknadsrapport, folk är galna här!
Första Ekogalan
Grand Hôtel

Jag: OK, vad tråkigt! Jag vill ju bara att det ska vara rätt o riktigt! Självklart korrigerar vi, om ni ger oss rätt!
Givetvis slutade samtalet med att jag fick rätt siffror.

Till branschdagen 2010 hade jag insett att om dagen skulle bli riktigt stor måste den flyttas till Stockholm. Sagt och gjort igen! Under det året hade jag även fått idén att kombinera den med en gala, en prisutdelning som lyfte alla fantastiska initiativ i branschen. Det fanns bara en plats i Stockholm som skulle kunna utkonkurrera Skara – Grand Hôtel! Idiotförklarad igen! Du kommer aldrig att få några lantbrukare att komma dit, de tycker det är alldeles för fint för dem, och dyrt! Men Olle var på, och snabbt lyckades jag få med SMA Mineral och Lantmännen som huvudsponsorer. Det gjorde att dagen kunde bli av. På rekordtid. Fyra månader närmre bestämt från idé till genomförande.



Under samma år startade jag även Ekowebs tidning. Det första numret sökte jag – och fick!- bidrag till av Jordbruksverket. Därefter sålde jag annonsyta och fotade och skrev ihop det redaktionella materialet. Idiotförklarad – igen! Print är dött sade man! Men jag lade inte så stor vikt vid det. Jag ringde annonsörer, besökte, tjatade... Första numret blev en succé! Det är fortfarande det enskilda nummer som sålt bäst i tidningens nu 10-åriga historia. Många av mina kunder har därefter köpt annons i varje nummer, sedan nummer ett! Tidningen växte med fler nummer varje år. Jag sålde, skrev och fotade. Upp till 8 nummer om året. Därefter blev Olle tvungen att komma tillbaka till företaget och hjälpa till. Det var 2016. Extra roligt är det att i år – 2019 har vi sålt mer än någonsin på de 10 numren, detta ett år när de flesta mediehus kämpar med annonsförsäljning och lönsamhet.

Omslagsbild Ekoweb nr 6
2018 Foto Nils Ryegård
Tillbaka till Ekogalan: Första galan lockade 140 personer. Därefter har den varit slutsåld, 240 platser och utställare. Varje år, i ett decennium. Ekogalan är nu ett av Grand Hôtels största arrangemang när det gäller rumsbokning. En varierad skara av branschens mest aktuella personer som levererar branschinformation, med crescendo i den avslutande sammanfattning av marknadsrapporten, som nu vuxit till 50 sidor. Att sedan vid slutet av dagen göra entré i årets prisutdelningsklänning, har varit en ytterligare höjdpunkt för mig – och att döma av jublet även för deltagarna.

Ja vilken resa! När jag började i branschen var marknaden värd några enstaka miljarder. År 2019 passerar troligen värdet 30 miljarder. Jag tror att Ekoweb spelat en stor roll i den marknadsutvecklingen. Att få läsa Ekoweb som källa ett flertal tillfällen i  regeringsförklaringen 2014 var en höjdpunkt. Att Ekowebs arbete även legat till grund för den ekosatsning som regeringen då gjorde likaså. Med tanke på att Ekoweb under mina första 10 år bestod av en person och de senaste fem åren två, så har vi fått extremt mycket gjort och impact på branschen per anställd torde vara oöverträffad.

Ekogalan 2017

År 2020 kommer Ekogalan att fira 10 års jubileum. Jag kommer inte att delta. För att illustrera min känsla runt det så kommer jag att tänka på slutscenerna i kultförklarade filmen Dirty Dancing. Även om repliken som de flesta kan citera ”Nobody puts Baby in a corner...” kanske skulle kunna passa in så tänker jag främst på Patric Swayze (Johnny) när han inför det laddade finalnumret med undertryckt ilska säger  ”I always do the final dance – This year somebody told me not to...” med skillnaden att jag inte har några planer på att kapa Ekogalan 2020...  :)

Jag lämnar inte ekobranschen. Jag fortsätter med mina uppdrag, nya och befintliga i mitt eget företag Agrovektor AB. I dagsläget är vi tre anställda och satsar även på ett ytterligare spår – som ett av världens 15 företag med mjukvaruutveckling för spårbarhet inom jordbruk och livsmedel med blockchain-teknik.

Jag vill tacka alla kunder och alla andra som jag varit i kontakt med under de här 16 åren. Jag vill också tacka alla er som hört av sig till mig och sagt många snälla, upplyftande och fina saker om min betydelse för er och er syn på Ekoweb och hur ni ser på min personliga betydelse för branschens utveckling.

Cirkeln är sluten och jag avslutar här mitt värv som jag började, som redaktör för www.ekoweb.nu

Med förhoppning om en God jul och ett Gott Nytt År 2020

Cecilia Ryegård
Redaktör
Ekoweb

2019-12-20