Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Slutrapport EKO-September: två av tre företag vill delta 2020


Nu har en uppföljning gjorts för  EKO-september.  en webbenkät har gått ut till de företag som deltog och en Sifo-undersökning har genomförts hos slumpvis utvalda ekoföretag i Sverige. Resultaten visar att intresset för en gemensam kampanj är stort. Många vill också göra september till en återkommande kapanjmånad för ekolpogiskt.

- De intervjuade företagen uppger att en nyckel till framgång är lång framförhållning. Därför uppmanar vi alla att lägga in EKO-september i planerna för 2020 redan nu, säger Charlotte Baldh André, som är vd hos Organic Sweden, som genomförde kampanjen tillsammans med KRAV och Ekologiska Lantbrukarna.

Sifo har på uppdrag av Organic Sweden och KRAV frågat nära 200 ekologiska livsmedelsföretag om hur de deltagit i EKO-september. Resultaten visar att:

  • 2 av 3 företag vill delta i EKO-september 2020
  • Företagen vill engagera sig genom att;
  • sprida kampanjen i sina sociala medier
  • satsa på gemensam annonsering 
  • nå ut med butiksmaterial via sina säljkårer
  • företagen efterfrågar mer kampanjmaterial om biologisk mångfald och klimat

- Vi tar med oss resultaten från undersökningarna och ser fram emot att vässa kampanjen. På Organic Sweden träffar vi nu små och stora livsmedelsföretag, dagligvaruhandel och grossister för att planera inför nästa år. MAn kan gärna höra av sig redan nu angående EKO-september 2020, säger Charlotte.

2019-12-04