Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Norge: Ekoförsäljningen bromsar in + 2 procent 2019

Försäljningsökningen av ekologiska livsmedel är den lägsta på åtta år i Norge. Främst beror det på torkan 2018 och den låga spannmål- och grönsaksskörden. Försäljningen av ekologiska livsmedel uppgick till 1,45 miljarder norska kronor och ökade med drygt 2 procent jämfört med året innan.

I Norge har matkedjorna en eko-andel på cirka 2 procent. De varor som ökade mest var grynprodukter och bröd, färska kryddor, mjölk och pålägg. De produkter som minskade var barnmat, kaffe, och te, matfett och oljor och framförallt godis och snacks. Ekologiska grönsaker är den största kategorin i Norge som växte med någon procent. Däremot minskades försäljningen i det näst största segmentet mejeri. Det som drog ned försäljningen var att man sålde betydligt mindre syrade mjölkprodukter, ost och grädde. Totalt minskade mejerisegmentet det senaste året i Norge med 2,5 procent.

Källa: Lantbruksdikoratet

2020-01-14