Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Tyskland ökar ekoförsäljningen med 5,5 procent 2018

Försäljningen av ekologiska livsmedel ökade i Tyskland med 5,5 procent under 2018. Det innebär att eko-andelen ökade med 0,1 procent till 5,3 procent för ekologiska livsmedel. Totalt omsatte den ekologiska livsmedelsmarknaden knappt 11 miljarder euro i Tyskland, vilket gör den till världens näst största marknad efter USA.

En anledning till försäljningsökningen är att detaljhandeln fortsätter att öka sitt utbud av ekologiska produkter i butikerna. Men detta har också lett till att man nu kraftigt konkurrerar med de lokala marknaderna och hälsokostbutikerna inom segmentet ekologiskt, som tidigare varit tämligen ensamma om detta. Flera detaljhandelsfirmor har också inlett unika samarbeten med certifierings bolag, såsom Bioland och Lidl och Demeter Kaufland/Real för att få ett helhetstänk i hela kedjan från bonde till hylla. En strategi som verkar ha lyckats eftersom båda företagen, Lidl och Kaufland, ökar sin försäljning på ekologisk mer än genomsnittet i Tyskland.

Källa: AMI, Tyskland

2020-01-10