Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Rapport från Konsumentverket lyfter ekoköttet som hållbart val


Konsumentverket har gjort en rapport om hur svenska konsumenter jan göra hållbara val i köttdisken. Verket konstaterar att det ofta är svårt för de konsumenter som vill välja ”Rätt” att veta vad man ska välja. Rapporten konstaterar också att branschens ansvar främst ligger i att hjälpa konsuemnten att välja, än att skapa fler valmöjligheter. Rapporten  belyser problemet att för många konsuemter blir valet en övermäktig uppgift eftersom det krävs så mycket kunskap och intresse att kunna välja bland det som erbjuds.

- Konsumenterna förväntas ofta ha kapacitet att alltid välja rätt och att kunna navigera bland komplexa budskap, information eller olika koncept. Men rapporten visar att det finns flera hinder för att göra mer hållbara val. Det kan handla om utbud, exponering eller pris, där de mer hållbara produkterna oftast är dyrare. Även normer och vanor är viktigt för hur vi äter, säger Johan Jarelin, projektledare för rapporten.

Rapporten sammanställer några val som konsumenterna kan göra för att äta mer hållbart kött.

•    Välja växtbaserade produkter eller köpa mindre mängd kött.
•    Välja ekologiskt kött (EU-ekologiskt eller KRAV-märkt).
•    Välja naturbeteskött (till exempel certifierat av Svenskt Sigill).
•    Välja svenskt kött (ofta tydligt märkt med ”Kött från Sverige”).
•    Byta mellan köttslagen (till exempel av klimatskäl eller djurvälfärdsskäl)


Läs hela rapporten: här>>

2019-10-18