Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Syns man inte – finns man inte - säljer man inte!

Äntligen EKO-September och lite liv i marknadsföringen av ekologiska livsmedel igen. Initiativet från Organic Sweden, KRAV och Ekologiska Lantbrukarna med att skapa EKO-September är otroligt viktigt för att detaljhandeln ska få upp ögonen för ekologiska livsmedel och återigen prioritera svenska ekologiska livsmedel i sin marknadsföring. Det var fyra år sedan sist som branschen rörde om i grytan. Den obefintliga marknadsföringen och debatten kring fördelarna med ekologiska livsmedel har gjort att försäljningen stagnerat.

Eko-giganten ICA visar för första gången på många år att försäljningen av ekologiskt minskar, men helt ärligt så är det inte så konstigt. Marknadsför man inte mervärdeskoncepten helhjärtat, flyttar om i hyllorna, lanserar nya koncept och varor samt ger eko-varorna bra platser, så blir det ”lika lika”. Till slut tappar man försäljning, det vet alla handlare. Mervärdeskoncept kräver mer marknadsföring och information om fördelarna än vanliga basvaror. Varför ska man som konsument annars betala mer för eko-varan i butik?

Ekologiska lantbrukare lyfts fram

Det ska bli spännande att se hur detaljhandeln och de andra stora aktörerna nu agerar och tar hjälp av det informationsmaterial som Organic Sweden tagit fram, vilket branschen kan hämta gratis på hemsidan www.heltenkelteko.se. I materialet lyfts den ekologiska livsmedelsproduktionen fram med hjälp av svenska ekologiska lantbrukare. Att detaljhandel sluter upp kring EKO-September är avgörande för att försäljningen av ekologiska livsmedel ska öka igen. Detaljhandeln är den stora motorn i den ekologiska livsmedelsförsäljningen och ICA är loket som drar.

Svenska eko-råvaror tillgängliga

Det är nu en god tillgång på svenska ekologiska och KRAV-godkända råvaror till attraktiva priser, så det finns faktiskt alla möjligheter att lyckas med kampanjen så här i skördetider. Det är en stor skillnad mot tidigare år, då det inte funnits tillräckligt med råvaror att göra ekologiska kampanjer med. De tidigare årens brister på råvara och höga priser har också bromsat produktutveckling och nylansering av nya produkter. Något som nu kan sätta fart igen.

Mervärdeskoncept ökar lönsamheten för alla

Eko-hatare kan skratta åt vikande försäljningssiffror, men man skall komma ihåg att när ekologiskt ökar så ökar också andelen svenskt i butiken. Dessa mervärdeskoncept håller varandra hand i hand och stärker varandras försäljning. En anledning är att eko också sätter fokus på sådana saker som gör att konsumenten väljer säkra kontrollerade livsmedel som svenskt, ekologiskt och KRAV-märkt är. Ekologiska livsmedel är heller ingen liten produktionsgren i Sverige längre för svenska bondeägda medlemsföretag. Det är en mångmiljardindustri med högre vinstmarginaler än basproduktion och här är alla med och delar på vinsten. En lyckad EKO-Septemberkampanj är därför viktig för svenskt lantbruks framtida lönsamhet.

Olle Ryegård Redaktör & ansvarig utgivare Tidningen Ekoweb

2019-09-19