Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Halvtid in i kampanjen: Så syns EkoSeptember


SJ sprider kampanjen EkoSeptember
Den största samlade kampanjen för ekologiskt någonsin rullar just nu på för fullt i Sverige. Bakom kampanjen står Ekologiska Lantbrukarna,KRAV, Organic Sweden samt Sveriges Konsumenter. Den finansieras av medel från Jordbruksverket och kommer i första läget att rulla i september under tre år framöver.

Så här i halvtid kan man konstatera att kampanjen inte fått ett brett genomslag i detaljhandeln så  långt. Hemköp och Bergendahls med Cirtygross, är de kedjor som valt att haka på, med en egen kampanj med kocken Niklas Eriksson. Hänvisningar till EkoSeptember är det dock magert med i kampanjen. Övriga kedjor lyser med sin frånvaro. Ingen av de kanaler som säljer livsmedel på nätet, skyltar heller med kampanjen.

Till ljuspunkterna hör dock att SJ kör kampanjen på alla sina tåg, vilket betyder att många 100 000 resenärer nås av budskapet under månaden. Just nämnda Hemköp samt landets största grossist, Martin & Servera, använder sig också av kampanjen. Ekologiska säljbolaget skyltar också upp ett 60-tal butiker runt om i hela landet med kampanjen. I vissa av butikerna blir det även ekodemo och Ekobonde i butik. På Arlas Facebook-sida kan man också ta del av kampanjen och Ekologiska Lantbrukarna har ett flertal öppna gårdar runt om i landet.

Vill man hjälpa till att sprida kampanjen i sociala medier så ska man använda #heltenkelteko eller #ekoseptember






2019-09-17