Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

EKO-September: Startskottet har gått för bredaste svenska ekokampanjen någonsin



Nu har redan några dagar gått på den bredaste ekokampanjen någonsin i Sverige. Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, KRAV och Sveriges konsumenter vill lyfta ekologiskt jordbruk, med varsamhet, utan polarisering. Kampanjen vänder sig till konsumenter och lantbrukaren är i centrum och man vill  informera om fördelarna med ekologisk livsmedelsproduktion. Genom att samordna alla aktörer från lantbrukare, livsmedelsföretag och detaljhandel till en kampanjmånad hoppas man på ett stort mediegenomslag naturligtvis ökad försäljning av ekologiska livsmedel. Tanken är att september ska bli den återkommande kampanjmånad för ekologiskt, likt Organic September i England.

– Vår förhoppning är att EKO-September skall bli en återkommande kampanjmånad för mat och dryck. 2020 års kampanj är redan under planering. I England har Soil Association i flera år kört det lyckade konceptet ”Organic September” och detta koncept har vi tittat på när vi utvecklat kampanjen för Sverige. Det handlar om att skapa en kommunikativ plattform med budskap och bildmaterial som  alla som vill får använda, säger Charlotte Bladh André, ansvarig för EKO-September och VD för Organic Sweden.

– Många företag har efterfrågat hjälp med att ta fram argument och kommunikationsmaterial kring den ekologisk livsmedelsproduktionen och varför man som konsument skall köpa ekologisk mat och dryck. Kampanjmaterialet har vi nu samlat på hemsidan ”www.heltenkelteko.se”.  Här kan man enkelt och gratis ladda ned allt från annonsunderlag till butiksmaterial och inlägg till sociala medier att använda i sin egen marknadsföring, säger Charlotte Bladh André.
I kampanjen fokuserar man på att lyfta fram de åtta stora kategorierna inom den svenska ekologiska livsmedelsproduktionen: Frukt och grönt, Gris, Kyckling, Får och Lamm, Mjölk, Nötkött, Spannmål, Ägg

Här finns det på hemsidan tre korta filmer om varje kategori som man enkelt kan ladda ned och sprida på sociala medier under #ekoseptember och #heltenkelteko.

Jordbruksverket har i tre utlysningar 2018 och 2019 beviljat pengar för 36 projekt, i syfte att främja produktionen och konsumtionen av ekologiska livsmedel. Detta är en del av handlingsplanen för den nationella livsmedelsstrategin, ett uppdrag av regeringen. Totalt kommer cirka 50 miljoner kronor att ha betalats ut till olika ekoprojekt år 2020. EKO-september är ett av projekten som beviljats medel.


 

2019-09-03