Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Sveriges fruktodlare i ekosamarbete med kända kockar


Under rubriken Framtidens Frukt gör Sveriges ekologiska fruktodlare för första gången en gemensam satsning för att nå ut med sina mervärden. Det gör man med hjälp av tunga namn inom svensk gastronomi. Med avstamp under Österlens Äppelveckor kommer ekoodlarna dra igång en gemensam informationskampanj om ekologisk fruktodling. Man kommer att fokusera på storsäljaren, äpplet, för att nå ut till konsumenterna. Ett ytterligare drag är att samarbete med välkända namn som Ulrika Brydling, Paul Svensson och My Feldt, som alla är starkt engagerade i ekofrågorna. Dessa tre är också ambassadörer för kampanjen.

– Vi kockar har ett ansvar att visa vägen och lära oss av de som producerar maten, säger Paul Svensson. 

– Mitt engagemang för ekologisk mat går tillbaka till åttiotalet så det känns helt rätt för mig att bidra till att lyfta en så viktig råvara som ekologiskt odlade äpplen, säger Ulrika Brydling.

– Jag tror det är superviktigt att ropa högt om svenska ekoäpplen, det finns ett stort hål i folks kunskap om det. Och kunskap är alltid nyckeln till handling, säger konditorn My Feldt.

Konsumenternas okunskap om ekologisk odling är ofta stor, detta gäller även ekologisk fruktodling. Många är även vädigt intresserade och ekoodlare får ofta mycket frågor.

– Vi odlare vill berätta hur vi arbetar, vad det är som gör våra äpplen lite dyrare och vad vår odling betyder för miljön, smaken och hälsan. Långsiktigt handlar det om jorden och vattnet och att bevara den naturliga mångfalden. Vi skulle behöva bli dubbelt så många odlare för att kunna mätta efterfrågan på ekologisk frukt i Sverige, säger Marcus Callenbring, som bedriver ekologisk fruktodling på 25 hektar på gården Stora Juleboda i Maglehem.


Bild: Sveriges Ekologiska fruktodlare

Text:
Cecilia Ryegård
0046 708-152599

2019-08-29