Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ekoförsäljningen på Systembolaget har vänt – visar åter positiva siffror


När statistiken för andra kvartalet, dvs april-juni 2019 kommer från Systembolaget visar den att den negativa trenden som startade årets försäljning av ekologiska drycker på Systembolaget verkar ha vänt. Resultatet är en ökad försäljning med nästan 5 procent (+4,86%) under andra kvartalet och ackumulerat en ökad försäljning med +2,56 procent under årets första halvår.

Alla kategorier visar på en ökning, men mest cider och blanddryck, som ökar med hela 35 procent på ekosidan. Den största kategorin, vin, ökar med drygt 2,6 procent. Ekologiskt alkoholfritt visar också på fina försäljningsökningar, +15 procent.

Under första kvartalet 2019 minskade den ekologiska försäljningen hos Systembolaget med 0,5 procent. De kategorier som drog ner försäljningen var vin och sprit, medan övriga kategorier ökade. Eftersom Vin är en så stor andel av totalandelen, nästan tre fjärdedelar,  så för försäljningsutvecklingen stor påverkan på slutresultatet för ekoförsäljningen totalt. Systembolaget är den näst största försäljningskanalen för ekologiska livsmedel i Sverige, enligt Ekowebs Marknadsrapport 2019.

2019-08-12