Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Dystert påskbesked för ekobranschen - färre väljer KRAV-märkta ägg



Trots att försäljningen av ägg totalt sett ökat så sjunker försäljningen av KRAV-ägg. Detta är en trend som hållit i sig under en tvåårsperiod. Statistik från analysföretaget Nielsen visar att den totala äggförsäljningen i handeln ökade med 6 procent medan försäljningen av KRAV-ägg samtidigt sjönk med 4 procent. Det betyder att KRAV även tappar marknadsandelar totalt sett, jämfört med konventionell försäljning. Andelen har sjunkit från 19 till 17 procent i butikerna.

  – Att färre svenskar väljer KRAV-märkta ägg får konsekvenser för både hönsen, miljön och de svenska lantbrukare som investerat i anläggningar med hög djurvälfärd. Utvecklingen stämmer inte överens med det ökande engagemanget för djurvälfärd och de växande miljöproblemen, säger Anita Falkenek, vd på KRAV.

Under Påsken 2018 var bara 8,5 miljoner sålda ägg KRAV-märkta, av totalt 50 miljoner ägg. KRAVs vd vill uppmana konsumenter att välja KRAV-märkt under påskhögtiden, när äggkonsumtionen skjuter i höjden.

– Vi vet att svenska konsumenter vill att matproducenter ska ta stor hänsyn både till djurens välbefinnande och till miljön. Jag hoppas att det engagemanget också visas varje dag i butiken, säger Anita Falkenek.

2019-04-16