Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Dansk butikskedja dubblerar ekoförsäljningen


När ekoförsäljningen gått i stå i svensk dagligvaruhandel visar den danska ekoförsäljningen på fortsatt stark tillväxtkraft. Den dansk butikskedjan Rema 1000, med ca 350 butiker runt om i Danmark ökar sin ekoförsäljning rejält. Under mer än ett decennium har Rema haft tvåsiffriga tillväxttal i ekoförsäljningen och det senaste året är inget undantag. Under 2018 ökade kedjan, som är en lågpriskedja, försäljningen av ekologiska produkter med 20 procent. 

Kedjans generella tillväxt är 11 procent, så ekosegmentet växer därmed nästan dubbelt så snabbt.

- Fler och fler av våra kunder väljer ekologiskt, när de har möjlighet till det. Det handlar om att göra produkterna tillgängliga och att hålla priserna förnuftiga. Vi upplever en generell tendens till att våra kundermär mer medvetna och tra aspekter som klimat och miljö med i beslutet. När vi samtidigt kan hålla ekopriserna på en rimlig nivå är det allt fler som väljer att handla ekologiskt, säger Anders Jensen, inköps- och marknadsdirektör hos Rema 1000.

24 av de ekologiska produkterna hos REMA 1000 härstammar från kedjans eget ekologiska lantbruk, Gram Slot på Sydjylland. Härifrån kommer mjölk, yoghurt, mjöl, havregryn, mûsli och potatis. Rema räknar med att presentera fler ekologiska produkter från Gram Slot, Danmarks största ekolantbruk,  framöver.

2019-04-01