Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Lidl - mer än bara citroner


Miriam Thunborg hade med sig citroner till
Ekologiska Branschdagen för att demonstrera
utbudet innan kedjans första besök på dagen
för fyra år sedan.

För fyra år sedan deltog Lidls dåvarande miljöchef för första gången på Ekologiska Barnschdagen och Ekogalan. Det resulterade startskottet för ett omfattande arbete med att utveckla butikskedjans ekosortiment.

- När min föregångare Katarina Rosenqvist deltog på Ekogalan första gången hade vi bara citroner i den ekologiska varugruppen. Sedan dess har mycket hänt och vi har nu bland annat ett omfattande färskvarusegment med mejeri och kött, svenskproducerat ekologiskt, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef hos Lidl.
Under 2018 har försäljningen gått riktigt bra för det ekologiska varusegmentet. Hela 73 procent ökade försäljningen och ekoandelen börjar närma sig 6 procent.
- Vi har ett mål för den ekologiska livsmedelsförsäljningen att omfatta 8 procent av vår totala försäljning år 2020. Vi planerar att fortsätta lansera fler ya ekoprodukter för att uppnå detta, säger Miriam

2019-02-04