Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Cheap Mondays stängning ett tecken i tiden?


Under tisdagen meddelade H&Ms huvudkontor i Stockholm att man lägger ner varumärket Ceap Monday. Anledningen är att märket drivits under lång tid med förlust. (Man kan inte undgå att fundera över hur diskussionerna gick i Stockholm när man beslutade vilken veckodag pressmeddelandet skulle komma...)

Cheap Monday kanske inte direkt kan beskrivas som H&Ms fixstjärna, med enbart en butik i Stockholm och en i London och mest nätbaserad handel, men ändå är detta ett av få undantag från koncernens satsningar som inte blivit framgångsrikt. De flesta är ju troligen bekanta med H&Ms moderbutikers nära på helt galet fantastiska utveckling de senaste åren, & Other Stories är en annan.

Fast Fashion- Industrin har haft en utveckling som kan tyckas nära på makaber om man grottar ner sig i lite siffror. I Ekolådans nyhetsbrev läser jag att svenskarna konsumerar årligen 13 kilo kläder – och slänger 8! Men vi är inte värst. Australiensarna köper dubbelt  så mycket, 26 kilo, och slänger 23 kilo per invånare och år. Många konsumenter verkar ha fastnat i en shoppa-släng mentalitet. 75 procent av australiensarna uppger att de slängt kläder det senaste året och 30 procent att de slängt mer än 10 plagg. Många köper billigt på nätet, använder plaggen en eller ett par gånger för att sedan slänga dem. I Australien växer sopberget av kläder med 500 000 ton per år.

Näst efter oljeindustrin står textilindustrin för de största globala utsläppen. Merparten av de kläder som slängs skulle kunna återvinnas – eller ännu hellre återanvändas. Enligt Greenpeace fördubblades klädproduktionen globalt mellan år 2000 och 2014. Varje person köpte 60 procent mer kläder, och behöll samtidigt plaggen hälften så länge.

För den som vill göra något för miljön är den egna klädkonsumtionen alltså något att ta tag i. Ett råd är att köpa tidlösa plagg som du verkligen tycker om av hög kvalitet. Själv har jag en hel del plagg som är mer än 15 år gamla och lika fina fortfarande, tycker både jag och andra.... Visst, jag slängde precis min skinnjacka, men jag grät när jag gjorde det och den var bortom räddning efter 12 års flitig användning.

Att årets julklapp blev ett återvunnet plagg kändes på något sätt som en befrielse, verkar många tycka, och var verkligen ett val både i och på tiden. Många kommer säkerligen dra detta varvet längre och till och med ge bort ett använt plagg att återanvända. Under den kommersiella galenskapens ultimata högtidsdag Black Friday, något vi har i Sverige i och för sig anammat lite halvhjärtat, syntes i år många motreaktioner, där en del istället valde att skänka pengar till hjälporganisationer eller valde en Köpstopps-dag av ren trots. Kanske är Cheep Mondays stängning ett första litet tecken på ett nytt sätt att tänka runt klädkonsumtionen?

Krönikör: Cecilia Ryegård

2018-11-28