Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Lidl först med KRAV-märkt charksortiment


Lidl har under sommaren som första dagligvarukedja i Sverige lanserat en ny charkserie baserad på enbart svensk KRAV-råvara. Med etiketten KRAV-märkt råvara tydliggörs för konsumenten att charkprodukten tillverkats av just KRAV-certifierade grisar. Den nya charkserien går under namnet Enebacken EKO. I sortimentet ingår färska köttbullar, wienerkorv, falukorv, kabanoss och chorizo.

– Det här är en storsatsning på god djurvälfärd. Vi är riktigt glada över att Lidl tar det här steget. Jag är också övertygad om att det är en god affär: 6 av 10 konsumenter efterfrågar chark från grisar som har fått böka och beta, säger Cecilia Lenbäck, affärsområdeschef Livsmedel på KRAV.

KRAV har under en längre tid brottats med att för få KRAV-certifierade charkprodukter lanseras på marknaden på grund av att KRAV inte tillåter tillsatsen nitrit. Ett ämne som tillsätts för hållbarhet och en för konsumenten ofta aptitligare färg. Förädlingsföretagen och kedjorna väljer därför EU-ekologisk certifiering, där nitrit tillåts och KRAV-råvaran avidentifieras därmed i processen.

Detta bekymmer har man nu alltså kommit runt på så sätt att Lidl EU-certifierar själva produkten, men märker upp varan med etiketten ”Innehåller KRAV-märkt råvara”

– Nu kan vi erbjuda fler miljömärkta produkter till våra kunder som gör allt fler medvetna val i butik. Att vi är först ut med att sätta etiketten ”KRAV-märkt råvara” på ett helt charksortiment är stort för oss och ännu ett steg i att driva hållbar utveckling i dagligvarubranschen, säger Anna Andersson, hållbarhetskoordinator Inköp Lidl Sverige.

Etiketten KRAV-märkt råvara har hittills endast använts på ekologisk julskinka. Den togs fram av KRAV i samarbete med dagligvaruhandeln hösten 2017. Syftet är att guida konsumenterna till chark från KRAV-certifierade gårdar där grisarna får gå ute och beta och böka i jorden på sommaren.



2018-10-30