Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Eko ökar på Lidl


I dagsläget består nära nio procent av Lidls fasta sortiment av ekologiska produkter. Inom frukt och grönsakssortimentet är 17 procent av försäljningen ekologisk. Under perioden januari till september 2018 så lanserar Lidl 67 nya produkter. Kedjan med ca 170 butiker har under några år satsat allt mer på ekologiskt i allmänhet och svekologiskt i synnerhet.  Under 2017 ökade ekoförsäljningen med 30 procent.

Av de nya ekoprodukterna är majoriteten  producerade av svensk råvara inom de egna varumärkena Ängens, svenska mejeriprodukter, Svea Lantkött, svenskt kött och Himlajord, frukt och grönt från Sverige.

– För oss på Lidl är det viktigt att bidra till en mer hållbar och ansvarsfull livsmedelsproduktion. Våra kunder uppskattar vårt sortiment och frågar också efter fler hållbara alternativ. Därför är vi stolta över att kunna erbjuda ett allt bredare sortiment av ekologiska och miljömärkta produkter av högsta kvalitet till samma låga pris oavsett var i landet man bor, säger Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl Sverige.


2018-10-25