Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Trögt första kvartal för eko hos Axfood


Ekologiskt har fått hårdare konkurrens i butikshyllan och det märks på försäljningen som tappat i andelar under första kvartalet hos Axfood.

Till skillnad från i dansk detaljhandel, där man inte verkar se något tak på hur långt ekoförsäljningen kan nå, trots världens högsta ekoandel, så går nu ekoförsäljningen trögt i svensk detaljhandel. Hos Axfood tappar eko återigen marknadsandelar visar den senaste kvartalsrapporten för årets tre första månader.

Det krävs mer för nästa nivå
Under första kvartalet var den ekologiska andelen oförändrad på  7 procent, jämfört med samma period i fjol. Axfood har som mål att ha en ekologisk livsmedelshandel på 10 procent 2020.
- Ekoförsäljningen minskar inte direkt, utan ligger mer stilla. Eko har lite peakat faktiskt, efter några år av starka ökningar.  Vi har uppnått ett tak, nått de som verkligen är intresserade. Nu krävs det lite mera, lite nytt för nästa nivå, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Mervärdeskonflikter
Claes ser att ekologiskt fått hårdare konkurrens i butikshyllan samtidigt som de rena ekokampanjerna i hög grad saknats.
- Eko har i fjol och hittills i år, fått konkurrens av en annan trend – vegetariskt. Det är också färre kampanjer från handels sida, liknande Willys som för två år sedan körde ”eko för alla” och i fjol bytte till ”vego för alla”. Det finns flera parallella spår idag. Nu pratar alla om svenskt, närodlat, i säsong och ekologiskt och vego. Ett problem med närodlat, där både intresset och utbudet ökar, är att det sällan är ekocertifierat. Detsamma gäller produkterna i säsong, säger Claes.

Positivt på gång
Det kommer dock hända en del positiva saker för ekosortimentet hos Axfood under resterande del av året.
- Hemköp håller på att göra om sina förbutiker och då blir det bland annat med en ökad satsning på ekologiskt. Snabbgross är också för första gången på gång med en ekokampanj, avslutar Claes.

2018-06-01