Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Du - Vi måste prata….

… om ideologi!


Ekoweb har beräknat att prislappen på vad den ekologiska ideologin är värd för svenskt jordbruk är 1,3 miljarder kronor. Det var nämligen vad KRAV-certifieringen gav tillbaka till lantbrukarna under 2017. Att så småningom våga kalla sig ideolog borde kanske därför vara en obligatorisk del av omläggningsplanen om man vill vara med och dela på de pengarna?


(Ledare Ekoweb nr 1 2018)


För att attrahera fler inom det konventionella segmentet att lägga om till eko så betonas det ofta att man inte gör det av ideologi, utan av ekonomiska själ. Gott så! Det är klart att det ska vara en bra affär ett jobba med ekologiskt. Näbbstövlar och fjällrävenryggsäck är inte ett måste. Många har vi varit som jobbat hårt med att tvätta bort töntstämpeln från eko, även om jag själv är förtjust i töntar och tycker att de skall slås vakt om i vårt allt mer likriktade samhälle. Själv är jag kanske också udda som gärna kör med högklackat oavsett jordart. I dag kan de flesta personligheter känna sig hemma i ekokonceptet. Både i konsument och producentled.

In från farstun
Men vi får heller aldrig glömma varför det är en god affär att jobba med ekologiskt, och det är där ideologin kommer in. Det är ideologin bakom varumärket eko som gör att det går att tjäna mer pengar i ekosegmentet än i de flesta andra produktionsgrenar. Men framför allt i jordbrukskretsar har den ekologiska ideologin förpassats till farstun under en lång period nu. Den har inte ansetts fin nog att värna om. – Jag gör det ju inte för att jag är en ekomupp utan för att jag tjänar mer pengar… eller liknande, är en fras som ofta uttalas i bondekrets när eko kommer på tal. Ett sätt också att vara smidig skydda sig mot ibland obehagliga diskussioner, så klart. Själv gömmer jag mig ju också ibland bakom Ekowebs oberoende om jag inte vill få en festkväll förstörd…

Kan inte skita i ideologin
Ekonomin är det avgörande, skit i ideologin, så länge du tjänar mer pengar - jag tror att den inställningen kommer att skada ekobranschen i längden. Ekonomin ska så klart vara avgörande. Men jag tror att det är dags att även låta ideologin få komma in från kylan och ta lite mer plats. Konsumenter köper ekologiskt på grund av den bakomliggande ideologin i ekokonceptet. Det får vi aldrig glömma. Vill vi göra bra affärer även under kommande år så måste vi komma ihåg det.

Inte för duktiga
Mervärden som konsumenten förknippar med eko är djur utomhus, blommor, bin och ett och annat ogräs. Finns inte detta i produktionen så riskerar eko att avfärdas som fake. Självklart ska vi vara effektiva och produktiva, men på vårt eget sätt. Blir vi för ”duktiga” och för lika det konventionella jordbruket så genereras inte mervärdena. Glöm aldrig varför eko nått sin upphöjda position bland konsumenter och handel, och varför eko betalas högre.

Ta med stoltheten in i eko
Som ekolantbrukare behöver du även kunna vara en form av ambassadör för ekokoncepter. Precis som du tidigare varit det för svenskt lantbruk över lag. Jag hör sällan någon svensk lantbrukare som inte försvarar de svenska mervärdena i jordbruk med näbbar och klor i arbetssituationer eller sociala sammanhang. Stöter sällan på någon som gärna påpekar brister och missförhållanden (jo de finns!) inom svenskt jordbruk i stort eller inte är stolt över sitt ämbete. Den stoltheten måste tas med när man går in i ekoproduktionen. Den måste också vässas ytterligare med de ekologiska argumenten. Vill man vara med och tjäna de extra pengar som den ekologiska ideologin genererar, bör man också räkna med att dra sitt strå till även den stacken.

1 satsad KRAV-krona ger 100 tillbaka
Prislappen på vad den ekologiska ideologin betyder för svenskt jordbruk är 1,3 miljarder kronor. Det är nämligen så mycket som KRAV-certifieringen (EU-eko ej inräknat) genererar i mervärdesbetalning till svenskt jordbruk 2017, enligt Ekowebs beräkning.  1 satsad krona på KRAV-certifieringen genererar 100 tillbaka till bonden, är en annan beräkning vi gjort. Som jämförelse kan nämnas att hela gårdsstödet till Sveriges lantbrukare är ca 6 miljarder kronor. Det är många som lever gott på ekologisk ideologi. Svenskt jordbruk, till exempel.

Låt 2018 bli ett år då du i vågar bli lite mer ideolog. Då kommer du säkert kunna fortsätta tjäna bra pengar på eko, länge!

Cecilia Ryegård
redaktör Ekoweb

2018-03-14