Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Arla i partnerskap med coolaste ekomejeriet


Tim Mead och Peter Giørtz-Carlsen (th)
Arla slår sina påsar ihop med Storbritanniens hetaste varumärke för ekomejeri, Yeo Valley. Arlas utveckling för eko i Storbritannien är mycket progressiv och man ser stora möjligheter.
- Vi tror att ekomjölk har en nyckelroll att spela, säger Peter Giørtz-Carlsen, Europachef Arla.


Yeo Valley är Storbritanniens ledande varumärke för ekologiska mejeriprodukter. Företaget har gjort sig kända för häftiga marknadsföringskampanjer och virala succéer, bland annat en rap som setts på Youtube med ett flertal miljoner nerladdningar. Nu går Arla in i partnerskap med Yeo Valley när det gäller mjölk, smör och ost och därmed höjer man ambitionsnivån för ekologiska produkter i Storbritannien.

Tuffa och med samma värdegrund
Yeo Vally är ett familjeägt företag, som ägs av familjen Mead, och rättigheterna till yoghurt, glass, grädde och desserter kommer även fortsättningsvis att drivas självständigt i huvudbolaget.
- Bondeägda Arla passar väl ihop med de värderingar och den etiska grundsyn som varumärket Yeo Valley bygger på. Vi har en långsiktig ambition att driva ekologisk mejerinäring i Storbritannien, säger Tim Mead, ekologisk lantbrukare och förvaltare i familjeföretaget.

Marknad med stor ekopotential
Andelen ekologisk konsumtionsmjölk i England är fortfarande förhållandevis låg, bara 4 procent. Därför får marknaden betecknas som förhållandevis ”ung” jämfört med länder som Sverige, där andelen är 16 procent, Tyskland (10 procent) och Danmark (29 procent).
- Potentialen för ekologiska mejeriprodukter i Storbritannien är betydande, och vår investering genom detta licensavtal med Yeo Valley ger oss möjlighet att erbjuda kunderna bra produkter till attraktiva priser. Vår ambition är att uppmuntra kunder i Storbritannien att byta från konventionell till ekologisk mjölk, smör och ost. Vi vill driva den övergripande tillväxten för ekologiska mejeriprodukter, säger Peter Giørtz-Carlsen, Arlas Europa chef.

Nyckelroll för eko
För Arla har den brittiska ekomarknaden utvecklats mycket positivt det senaste året. Arla Organic Free Range milk” står för 60 procent av all tillväxt inom den ekologiska mjölkkategorin de senaste tolv månaderna i landet. Framför allt har man lyckats locka nya kunder till ekosegmentet. Hela 70 procent av all försäljning av ”Arla Organic Free Range milk” kan kopplas till kunder som inte tidigare hade köpt ekologisk mjölk.
- Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och har drivit och utökat försäljningen av ekologiska produkter på våra europeiska kärnmarknader under det senaste decenniet. Eko är en värdefull del av vårt erbjudande till konsumenter i Danmark, Sverige, Tyskland, Nederländerna samt Kina och senast i Mellanöstern. Nu tar vi ett tydligt steg för att göra ekologiska mejeriprodukter mer tillgängliga för brittiska konsumenter. Vi tror att ekomjölk har en nyckelroll att spela eftersom konsumenterna gör allt mer medvetna val, säger Peter Giørtz-Carlsen.

Den brittiska ekomarknaden ligger långt efter flera övriga Europeiska länder över lag när det gäller ekoandel. Den totala ekoförsäljningen ligger på ca 2 procent av den totala livsmedelsförsäljningen och bara 25 procent av de brittiska hushållen medvetet handlar ekologiskt idag regelbundet, jämfört med ca 80-90 procent i Sverige och Danmark, så bedöms marknaden ha en stor utvecklingspotential och enligt Arla finns det stora möjligheter för ekologiskt mejeri i Storbritannien framöver.

Se Yeo Valleys ekorap här: här>>

2018-03-20