Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Rykande het ekomarknad på nätet


Nya siffror från Svensk Digital Handel visar att försäljningen av livsmedel på nätet ökar rejält och beräknas nu omfatta ca 2 procent av all livsmedelsförsäljning, det betyder en omsättning på ca 4 miljarder kronor. Flera av de företag som säljer livsmedel på nätet märker av ett stort intresse för ekologiska livsmedel bland konsumenterna. Den ekologiska andelen i handeln ligger nu på ca 7 procent, inom näthandeln är den ekologiska andelen mer än den dubbla, ca 16 procent.

- Under första halvåret var 16 procent av det vi sålde ekologiskt. Vi tror att anledningen till det är att det är lätt att hitta varorna, alla varor exponeras lika mycket och den konsumentgrupp som är aktiv på nätet är extra intresserade av just ekologiska livsmedel, säger Måns Danielsson, vd på mat.se.

Mat.se omsatte ca 100 miljoner kr första halvåret 2015 och är en fullsortimentsbutik för livsmedel på nätet. Tjänsten finns tillgänglig för konsumenter i Stockholm och Göteborg men är på väg att etableras på flera olika orter i Sverige.

2015-11-30