Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Bosarp Kyckling ökar 50 procent 2015


Intresset bland svenska konsumenter är stort för KRAV-kyckling. I dagsläget är cirka 0,2 procent av allt kycklingkött som säljs i Sverige KRAV-märkt. Potentialen i marknaden bedöms som enorm och Bosrap Kyckling satsar stort på att utöka verksamheten under 2015. Med nya ägare i ryggen, Kronfågel, så känner man också att man fått helt nya möjligheter att utveckla konceptet.

- Vi går nu från fyra uppfödare till sex. Under 2014 växte vår försäljning med 14 procent, vilket är samma som produktionsökningen. Vi säljer allt vi kan få fram. Under 2015 räknar vi med att kunna öka försäljningen med 50 procent, men jag tror vi skulle kunna sälja mellan 300-500 procent mer än vad vi gör idag, säger Christian Gulche, vd Bosarp Kyckling.
Man har ett hyfsat stort intresse från lantbrukare som vill satsa på KRAV-kyckling. Både producenter som redan idag har en ekologisk produktion och konventionella producenter.

- Våra uppfödare har en bra lönsamhet. Det måste de ha, annars vill man inte producera. Mer än hälften av mervärdet går tillbaka till våra producenter, säger Christian Gulche.

2015-05-01