Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Saltå Kvarn är Sveriges mest hållbara varumärke


I Sustainable Brands Index har Saltå Kvarn kommit på första plats när det gäller vilket företag som är Sveriges mest hållbara varumärke, enligt 9500 konsumenter. På andra plats kom Coop och på tredje Lantmännen. undersökningen är Skandinaviens största med fokus på hållbarhetsfrågor. Förra året kom Saltå Kvarn på en andra plats, då Lantmännen vann.

– Det är inspirerande att se att konsumenterna uppfattar och uppskattar vårt hållbarhetsarbete, som alltid har genomsyrat allt vi gör. Uppenbarligen är det så att konsekvent och konkret handling belönas av konsumenterna. Intressant är också att Saltå Kvarn rankas högre än andra betydligt större varumärken med hållbarhetsprofil, trots att vi dessutom inte alls använder konventionell reklam för att kommunicera vår hållbarhetsinriktning, säger Saltå Kvarns vd Johan Ununger

- Saltå Kvarn är företag som jobbar med hållbarhet från grunden i alla aspekter av sin verksamhet. De har skapat ett varumärke som attraherar den dedikerade konsumenten som vill vara säker på att företag och deras produkter uppfyller vad de lovar. Då många konsumenter har en stark kärlek till varumärket är det inte förvånande att de tar över första platsen i år,  säger Erik Hedén, Managing Director på Sustainable Brand Insight, företaget bakom studien.

Saltå Kvarn är ett helekologiskt företag med bland annat egen kvarn, bageri och varumärke med ett stort antal produkter. Företaget har även satsat på biodynamiska produkter. Saltå Kvarn är sprungen ur antroposofernas verksamhet i Järna.

Grattis önskar Ekoweb!



2015-03-23